tiistaina, joulukuuta 29, 2009

Kehtolauluja

Yöllä avoimesta ikkunasta satoi sänkyyn.

Sinä nukuit vieressäni
märkää yksinäistä untasi,
tuulimyllytaistelija,
vatsasi pieni kumpu värisi hiljaa.

Kylkiesi katveeseen,
lakanoiden surulliseen paritteluntuoksuun
istutin vesilasiin uupuneet ruusut.
Nukkuos prinssini,
ovat tuulimyllyjen siivet rauenneet.


* * *


Minä olin vasta syntynyt,
eikä hän kestänyt nähdä minun silmiäni,
sisältään tullutta katsetta,
joka oli niin ehdoton ja paljas.

Ihmeellinen valkea tie puhkesi hänen rinnoissaan
vaikka suonissa kohisi pimeä ja huimaus.

Ja minä poltin hänen syliään,
tulisoroinen,
hänen sydämensä keinahti nurin minun kevyen painoni alla
hänen sydämensä oli keinu,

ja hän liekutti lastaan.


* * *


työmailla uneksivat nostokurjet,
monttujen reunoilla kauhakuormaajat,
altaissa rahtilaivojen tiedottomat ruhot,
satamien kylmä oranssi taivasta vasten

aa aa allin lasta

korkealla humisevat voimajohtojen valtatiet

lapset nukkuvat happaman maidon hajuun
nukkuvat selät paljaina pimeään
unihikeä untuvahiuksissaan

pientä linnunpoikaa


* * *


En halua rakentaa kanssasi taloa,
mutta ehkä voimme pystyttää kevyen majan
hetkien siimekseen
ripustaa lyhdyn telttamme harjaan
katsella kuusenhavuja ja etananpolkuja
jotka piirtyvät tarkkoina telttakangasta vasten

Liitot ja linnoitukset,
en tiedä mitä ajatella niistä,
mutta ehkä voimme päästää yön äänet
majamme seinien lävitse
ihmetellä unissamme
mistäs tiesit tänne tulla

5 Comments:

Anonymous Anonyymi said...

AAApuuuuAAAAAAA!!!!!

Ko sie kirjoitat niin IHANASTI että meinaa järki repiä ittensä ottasta ulos!!!!!!

Hui. Ei tämmöiseen totu, vaikka olen jo pitkänlinjan ihailija yli 20 vuoden takaa. :o)

Arvaappa kelle ajattelin tästä pari laittaa... oho.

MusMusTikki

9:58 ip.  
Anonymous Anonyymi said...

Tuo Aa aa Allin lasta on ihan kauhen surullinen tuutulaulu. Ihania tekstejä Hilla. 'Minä olen vasta syntynyt ...' koskettaa erityisesti, löydän siitä oman äitiyden alkutaipaleella syntyneet tunteet.

Hyviä asioita uudelle vuodelle toivon,
Silja

10:22 ip.  
Anonymous Anonyymi said...

kultaa nämä puumerkkisi, sydämesi.
päivä pitenee piirroistasi -
alkavan vuosikymmenen aika!

m

10:39 ip.  
Blogger Hilla said...

Mustikki, ihanaa ko mulla on noin kiihkeä ihailija! :) Mieki ihailen sinua!!

Silja, hienoa kuulla, että olen tavoittanut jotain äitiydestä, vaikken sitä itse ole vielä kokenutkaan. Hyvää ja kaunista vuoden alkua!

Salaperäinen m, kiitos kaunis.

10:45 ip.  
Blogger Annikki said...

Kauniita pikku runoja, yöllisiä ja unisia. Tykkäsin :)

2:54 ip.  

Lähetä kommentti

<< Home